Shopping Cart
Delivery Icon Do dopravy zdarma chybí 1,390.00Kč

No products in the cart.

Safety Payments Icon ZARUČENÁ BEZPEČNÁ TRANSAKCE

Ovoce na keto – jíte ho? Pokud ano, jaké?

Náš článek vám pomůže pochopit, které ovoce je na keto povoleno a jak si je rozumně vybrat, abyste si je mohli vychutnat bez obav z porušení diety. Dozvíte se, že některé druhy ovoce, jako jsou borůvky, maliny, jahody, a dokonce i avokádo a rajčata, mohou být součástí vašeho keto jídelníčku.

Konec jara a léto je obdobím lahodného, šťavnatého ovoce. Dychtivě saháme po čerstvých jahodách, švestkách nebo třešních, které jsou všude k dostání. Sezónní lesní plody, jako jsou maliny a borůvky, se hodí do koláčů, dezertů a koktejlů, zatímco pochoutky s čerstvými bobulemi jsou tak vzácné, že jim někdy jen těžko odoláváme. Přestože je ovoce bohatým zdrojem mikroživin a vitaminů, ketogenní dieta zahrnuje omezení denního příjmu sacharidů, a tedy i většiny ovoce. Některé z nich si však můžeme dopřát. Chcete vědět, které ovoce můžete při keto dietě jíst a na které si dát pozor? V jakém množství byste je měli jíst, abyste neporušili pravidla keto diety a zároveň si užili jejich lahodnou chuť a vlastnosti? Určitě si přečtěte náš článek, ve kterém odpovídáme na tyto a další otázky, které si během letní sezóny určitě kladete.

Které ovoce je při keto dietě nejlepší?

Ovoce je na jedné straně vynikajícím zdrojem vitaminů a má výživové hodnoty nezbytné pro správné fungování organismu, na druhé straně však většina z nich obsahuje sacharidy, kterých byste se během keto diety měli prakticky vzdát. Jak se s tím vypořádat? Základem je jíst ovoce s nízkým obsahem sacharidů. Jedná se především o bobulovité ovoce – jahody, maliny, borůvky, ostružiny. Kromě toho se vyplatí sáhnout po avokádu a rajčatech. Ano, i to je ovoce! A obsahují spoustu živin, například draslík, zinek a železo, a také omega-3 a omega-6 kyseliny, které jsou při stravě s vysokým obsahem tuků nesmírně důležité.

Jaké jsou nejlepší keto ovoce? Mezi nejdoporučovanější patří ta, která mají nejméně čistých sacharidů, tedy těch, které se počítají po odečtení vlákniny. Například 100 g malin obsahuje pouze 5,5 g čistých sacharidů a 100 g jahod 5,7 g čistých sacharidů. Meloun může být při keto dietě kontroverzní, protože má vysoký obsah sacharidů a nízký obsah vlákniny, ale měli byste si také uvědomit, že je tvořen převážně vodou. Čas od času si tedy můžete dopřát malé množství melounu.

9 výživných druhů ovoce vhodných pro keto

Zařazení ovoce s nízkým obsahem sacharidů do ketogenní diety by nepochybně zvýšilo její nutriční hustotu. Konzumace níže uvedeného ovoce poskytuje zdravou směs vitaminů, minerálů a vlákniny a zároveň udržuje stav ketózy.

Avokádo

Avokádo je téměř synonymem pro ketogenní dietu. Díky nízkému obsahu čistých sacharidů a vysokému obsahu tuku je absolutní zásobárnou živin. Je plné srdci prospěšných mononenasycených tuků, vlákniny a klíčových živin, jako je draslík a vitamin K. Typické středně velké avokádo obsahuje 80 kalorií, 8 gramů sacharidů a 6 gramů vlákniny.

Kokos

Kokos, ačkoli se obvykle nepovažuje za ovoce, jím ve skutečnosti je, a to poměrně vhodným pro keto. Kokosové ořechy jsou bohaté na tuk a vlákninu, které přispívají k pocitu sytosti a omezují pocit hladu. Kousek kokosu (přibližně 15 g) obsahuje přibližně 0,9 g čistých sacharidů.

Olivy

V kategorii ovoce se často zapomíná, přitom výrazné olivy hrají v ketogenní dietě důležitou roli. Olivy jsou bohaté na zdravé mononenasycené tuky, vitamin E a další účinné antioxidanty, mají nízký obsah sacharidů a dokonale zapadají do filozofie keto diety. Porce 10 zelených oliv (cca 25 g) obsahuje asi 0,4 g čistých sacharidů a 0,6 g vlákniny.

Bobule

Hledáte v rámci své keto diety trochu sladkosti? Nejlepší volbou jsou bobuloviny, zejména jahody, borůvky, maliny a ostružiny. Bobulovité ovoce je známé svým vysokým obsahem vlákniny, antioxidantů a relativně nižším obsahem čistých sacharidů ve srovnání s ostatním ovocem. Například maliny a ostružiny obsahují 3,7 a 6,2 gramu čistých sacharidů v jedné hrsti.

Okurky

Okurky jsou osvěžující, výživné a bezesporu vhodné pro keto. Okurky se skládají převážně z vody a mají velmi nízký obsah sacharidů. Jsou dobrým zdrojem vitaminu K a mohou být skvělým doplňkem salátu nebo jako svačina s hummusem. Půlka dlouhé okurky (přibližně 90 g) obsahuje pouze 2,1 g čistých sacharidů.

Rajčata

Rajčata jsou chutná, všestranná a ideální pro vyváženou ketogenní dietu, jsou plná mnoha prospěšných živin, včetně vitaminu C a draslíku. Obsahují také antioxidant lykopen, který je spojován s řadou zdraví prospěšných látek. Zajímavé je, že vaření rajčat v olivovém oleji může maximalizovat vstřebávání lykopenu. Jedno střední rajče obsahuje přibližně 2,6 gramu čistých sacharidů.

Vodní meloun

Melouny lze při ketogenní dietě jíst s mírou. Meloun je hydratační ovoce, které je plné vitaminů A a C. Je ideální jako příloha k letnímu grilování nebo jako přírodní pochoutka po tréninku, která pomáhá doplnit elektrolyty. Jeden plátek melounu (přibližně 150 g) obsahuje 12,1 g čistých sacharidů a 0,5 g vlákniny.

Ovoce na keto

Přesto je důležité mít na paměti, že při ketogenní dietě se ovoce nesmí jíst příliš mnoho. Jaká je bezpečná hranice? Doporučené maximální množství je půl sklenice ovoce denně a taková porce neovlivní účinky ketogenní diety.

Sušené ovoce na keto

Je konzumace sušeného ovoce při ketogenní dietě v pořádku? To je poměrně ošemetná otázka, protože jsou samozřejmě mnohem zdravější než typické sladkosti, nicméně při sušení se v nich zvyšuje hladina cukru. Proto je lepší se jim při keto dietě vyhnout. Místo sušeného ovoce raději sáhněte po kokosových hoblinkách! Kokosové ořechy jsou díky nízkému obsahu sacharidů jedním z nejpreferovanějších druhů ovoce při keto dietě. Lze je konzumovat syrové a čerstvé. Obsahují spoustu zdravých tuků a jsou ideálním doplňkem mnoha pokrmů.

Proč byste neměli vyřazovat ovoce?

Ovoce při keto dietě dodává tělu řadu různých mikroživin, jako je kyselina listová, vitaminy, vláknina a polyfenoly. Vitamin C najdete v jahodách, malinách a ostružinách. Je nezbytný pro syntézu kolagenu a podporuje vstřebávání nehemového železa. Bobule obsahují antioxidanty a avokádo je zdrojem vitaminu K, který se podílí na srážení krve. Kromě toho v ovoci najdete betakaroten neboli provitamin A. Tato látka se počítá mezi silné antioxidanty a má příznivý vliv na stav sliznic a barvu pleti. Přestože se nesmí konzumovat v nadbytku, rozhodně by se neměly ani vylučovat.

Význam vlákniny

Dostatečný příjem vlákniny může náš organismus ochránit před nemocemi, jako je cukrovka II. typu, ateroskleróza a hypertenze. Vláknina pomáhá udržovat zdravou tělesnou hmotnost, příznivě ovlivňuje metabolismus lipidů a sacharidů a zlepšuje funkci střev. Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) a Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) by měl denní příjem vlákniny činit přibližně 25 gramů. Ovoce, které jí poskytuje nejvíce a je povoleno i při ketogenní dietě, jsou jahody a avokádo.

Kterému ovoci se při ketogenní dietě vyhnout?

Během ketogenní diety nelze konzumovat některé druhy ovoce kvůli jejich negativnímu vlivu na snižování hmotnosti, a tím i na celou dietu.

Především byste je neměli jíst při keto dietě:

  • sušené ovoce,
  • banány,
  • mango,
  • datle,
  • hrozny.

Jsou bohaté zejména na sacharidy a jednoduché cukry. Příliš mnoho sacharidů má přímý vliv na přibývání na váze, a tím i na zbytečná kila. V malém množství si je mohou dovolit jen ti, kteří trénují.

Ovoce při ketogenní dietě – jak často ho můžete jíst?

Ketogenní dieta spočívá v tom, že potraviny obsahující sacharidy a bílkoviny jíme v omezeném množství a místo nich volíme ty, které obsahují zdravé tuky. Jaké ovoce jíst ve stavu ketózy? Čerstvé švestky lze jíst v malém množství. Toto ovoce se doporučuje zejména na začátku stavu ketózy a adaptace na keto a může pomoci při zažívacích potížích. Kromě toho je třeba během ketogenní diety čas od času zařadit citrony. Obsahují pektin, druh vlákniny, který pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi, dále bojuje proti zánětům a zabraňuje tvorbě rakovinných buněk.

Nápady na využití ovoce při keto dietě

Jak můžete využít ovoce při keto dietě? Na našich webových stránkách najdete příklady jednoduchých a chutných receptů s použitím ovoce, jako jsou jahody, borůvky nebo avokádo. Máte chuť na zmrzlinu nebo palačinky? Přidejte borůvky nebo maliny a získejte chutnou a výživnou svačinu, která nenaruší vaši dietu.

Použijte avokádo a rajčata! Ačkoli jsou spojována spíše se zeleninou, biologicky se jedná o ovoce. Středně velké avokádo obsahuje pouze 5 gramů čistých stravitelných sacharidů a celých 30 gramů tuku. Přestože není sladké, může být zdravým doplňkem past, smoothies nebo salátů. Rajčata jsou při ketogenní dietě také vítaná. Zhruba 200 gramů tohoto ovoce obsahuje 5 gramů sacharidů. Je také vynikajícím zdrojem draslíku – složky, kterou se vyplatí během nízkosacharidové diety doplnit.

Je třeba mít na paměti, že mezi ovoce patří také zpracované potraviny, jako jsou džemy, marmelády, kompoty a sirupy. Při ketogenní dietě samozřejmě nepřipadají v úvahu žádné výrobky s přidaným cukrem, ale existují zdravé náhražky, například Keto Very Strawberry Jam™. Jedná se o prvotřídní produkt vyrobený z čerstvých jahod! Je veganský, bezlepkový, přírodní a zcela bez cukru. Mezi doporučované výrobky patří také Keto Jam™ Super Raspberry. Bude skvěle fungovat jako poleva na sendviče nebo dorty. Jen nezapomeňte, že i zdravé náhražky je třeba jíst s mírou. Snažte se nepřekračovat 1/3 sklenice denně.

Co dalšího můžete při ketogenní dietě jíst?

Pokud vás zajímá, jaké další potraviny jsou při keto dietě povoleny, srdečně vás zveme k přečtení našeho obsáhlého příspěvku Keto dieta – co mohu jíst. Objevíte v něm kompletní seznam doporučených produktů obohacený o popis a praktické rady. Tyto znalosti vám pomohou sestavit pestrá a chutná jídla, která podpoří vaše zdravotní cíle. Neváhejte se ponořit do cenných informací, které jsme shromáždili speciálně s ohledem na vás!

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Připojte se k čekací listině Buďte mezi prvními, kdo se dozví, jakmile bude produkt k dispozici. Zanechte níže svou e-mailovou adresu a buďte informováni o novinkách.
Sdílejte svůj košík